top of page

#Menstruatiemaart: Hoe netwerkcoördinatoren de bal aan het rollen brengen


De aanleiding

Uit een rapport van Caritas bleek dat 1 op 8 meisjes niet voldoende geld heeft om menstruatiemateriaal zoals maandverband of tampons te kopen. Drie netwerkcoördinatoren uit het Antwerpse, Kathleen van Walle (zuid), Hanne Geerts (oost) en Katrien Grauwels (centrum) staken de koppen bij elkaar om het thema menstruatiearmoede onder de aandacht te brengen. Lokaal, dat was het opzet. Maar gaandeweg geraakt heel Vlaanderen in de ban van hun plan. Eerst organiseerden ze een ontbijtbabbel in het Gezondheidspunt Park Spoor Noord om het taboe in beeld te krijgen. Heel wat vrouwen, ook uit kwetsbare doelgroepen, kwamen daarop af. Daaruit bleek duidelijk dat menstruatie op zich nog in de taboesfeer hangt, maar ook dat veel vrouwen zich schamen voor het feit dat ze zich geen maandverband of tampons kunnen veroorloven.

Kathleen van Walle: ‘Die simpele ontbijtbabbel heeft onze ogen geopend en ons doen realiseren dat we echt meer moesten doen rond dit thema.’

Een zetje in de goede richting

Kathleen: ‘Hanne, Katrien en ik bedachten daarom het concept #MenstruatieMaart. Elk jaar opnieuw hopen we daarmee menstruatiearmoede een volle maand in de kijker te kunnen zetten.’


Maar hoe breng je zo’n concept onder de aandacht? Kathleen: ‘Via onze lokale netwerken lieten we het idee doorstromen. Organisaties zoals Femma, de Huizen van het Kind, Bruzelle en CAW sprongen mee op de kar. Vanuit onze rol als netwerkcoördinator spraken we zo veel mogelijk organisaties in onze Gezonde buurt aan om #MenstruatieMaart bekend te maken. Maar ook gemeentebesturen en particulieren kwamen op ons pad, en reageerden enthousiast. Zo was er een dame uit Olen die sowieso een vzw wou oprichten rond menstruatiearmoede, zij bood zich aan als vrijwilliger om ons vanuit haar marketingexpertise te ondersteunen.’

Het drietal startte ook een pilootproject op in drie Antwerpse scholen. Ze trokken naar de scholen om er aan sensibilisering te doen. Ze bevroegen er meer dan 1.000 jongeren over hun ervaringen met en kennis over menstruatie, en gingen spreken op leraren- en ouderraden. Antwerpse organisaties en bedrijven werden aangezet om maandverband en tampons in te zamelen die nadien gratis in de betreffende scholen verdeeld konden worden. Een succes, zo blijkt.

De uitrol

Het is bewonderenswaardig hoe deze drie netwerkcoördinatoren heel wat lokale instanties warm lieten lopen voor dit project. Ze creëerden er opportuniteiten die groter en groter werden. Maar het is waanzin hoe blijkt dat al die lokale lichtpuntjes samen het lokale gingen overstijgen en zelfs op Vlaams niveau zichtbaar werden. De Vlaamse Scholierenkoepel bijvoorbeeld steunt intussen ook voluit #MenstruatieMaart.

‘We blijven mee oproepen om de petitie die Caritas lanceerde zo veel mogelijk te ondertekenen. Die petitie kan er, samen met de lokale initiatieven, mee voor zorgen dat er beleidsaanbevelingen rond het thema komen. Door #MenstruatieMaart te lanceren neemt CM een standpunt in. Ook andere mutualiteiten zetten zich mee achter dit initiatief, zodat we straks hopelijk samen voor mutualistische beleidsaanbevelingen kunnen zorgen.’

De functie van netwerkcoördinator bestaat nog niet zo lang, maar Kathleen is in de wolken over haar job. ‘Als je ziet dat een simpel idee kan leiden tot beleidsaanbevelingen, dan zie je hoe krachtig een netwerk kan zijn. Als netwerkcoördinator kijken we elk in onze eigen Gezonde buurt wat de mogelijkheden van ons netwerk zijn. Samen kunnen we een verschil maken. Dat bewijst #MenstruatieMaart. Als iemand een idee heeft, hoe pril ook, laat het zeker aan een netwerkcoördinator weten. Wie weet kunnen we de bal ook voor jouw idee aan het rollen brengen …’

bottom of page