Menstruatiewelzijn: Samen op de trein richting menstruatiewelzijn
Wist je dat …
… 1 op 8 meisjes in Vlaanderen geen geld heeft om menstruatieproducten (maandverband, tampons, cup …) te kopen? Hierdoor kiezen ze voor ongeschikte alternatieven zoals zakdoeken, wc-papier, watten of zelfs sokken. Of ze blijven thuis van school of andere sociale activiteiten uit angst voor lekken. Maar deze menstruatiearmoede is niet het enige aspect waar een taboe op ligt.
Dubbel Taboe
Menstruatie blijkt op zich ook een taboeonderwerp te zijn. Met ons project rond Menstruatiewelzijn willen we dit thema uit de taboesfeer halen. We willen menstruatieschaamte tegengaan en er tegelijk voor zorgen dat iedereen die menstrueert toegang heeft tot geschikt menstruatiemateriaal. Menstruatiearmoede blijft een thema binnen onze trein richting menstruatiewelzijn, maar we kijken ook naar de cyclus, naar de menopauze en naar hoe we scholen het best kunnen ondersteunen. Ambitieus? Absoluut! Maar met jouw hulp zijn we weer een stapje dichter om deze ambities waar te maken
Wat kan jij doen?
-
Gebruik tijdens de maan Maart #Menstruatiemaart op je socials als je iets onderneemt of iets deelt dat te maken heeft met Menstruatiewelzijn.
-
Je kan hier een infosessie rond de menstruatiecyclus of de menopauze aanvragen. Als je dit doet voor een kwetsbare doelgroep, is het gratis.
-
Gebruik deze poster om te sensibiliseren. De poster is tot stand gekomen bij het menstruatieproject van jeugdwerking Girls in the City, een partner in ons project.
-
Organiseer je eigen inzamelactie!
Dat is vaak sneller gezegd dan gedaan, gelukkig hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet die je hierbij kunnen helpen.
Bekijk hier enkele tips voor je inzamelactie.
-
Download een placemat om het thema bespreekbaar te maken tijdens een ontbijtbabbel.
Van menstruatiearmoede naar menstruatiewelzijn
1 op de 8 meisjes heeft niet altijd geschikt mensturatiemateriaal ter beschikking, met alle nare gevolgen van dien. Dat lazen we in het rapport van Caritas in 2023. We wilden die problematiek mee aanpakken. De signalen die we in 2023 hebben opgevangen, namen we mee naar 2024. Hier lees je hoe we het hebben aangepakt.