‘Elke leerkracht weet: leerlingen moeten meer bewegen.’

'In de 16 jaar dat ik leerkracht LO ben, is er nog niet veel veranderd”, zegt Tijl Descheemaecker van de Freinetmiddenschool in Gent. “In de klaslokalen zitten leerlingen nog altijd achter hun bank en er zijn er in de secundaire scholen nog altijd maar twee uren LO in de week.” Daarom organiseerde Tijl op de opencampusdag een CM-Duorun, een Gezonde Buurt-activiteit die het plezier van samen bewegen in de verf zet.


Het was in elk geval een opvallend beeld: een meute leerlingen, leerkrachten en ouders die per twee aan elkaar geketend met een elastiek over het schoolterrein renden. De verklaring ervoor was nochtans volstrekt onschuldig. De Freinetmiddenschool in Gent nam gewoon deel aan de CM-Duorun, een Gezonde Buurt-activiteit die het plezier van samen bewegen in de verf zet.

'Voor de lessen LO was ik op zoek naar een vernieuwend bewegingsaanbod' zegt Tijl. 'En zo kwam ik terecht bij de dienst Gezondheidsbevordering van CM. Die toonde me wat er kon met Gezonde Buurt. De CM-Duorun zag ik meteen zitten. En de collega’s waren ook meteen enthousiast. Niet verwonderlijk, elke leerkracht weet dat leerlingen meer moeten bewegen.'


Meer bewegen, minder zitten

De cijfers liegen er niet om. Vlaamse jongeren zitten gemiddeld 6 tot 9,5 uur per dag neer, slaapuren niet inbegrepen. De jongeren zitten bijna de helft van de schooluren en daarbovenop komt nog schermtijd, huiswerk, zitten tijdens de maaltijd,… Dat maakt dat het soms moeilijk is om de aanbeveling te halen van elke dag minstens 60 minuten te bewegen bij matige tot zware intensiteit.

'Er is wel al meer ruimte op school om te spelen. Skateboarden wordt gestimuleerd. De sporthal is open tijdens de lange pauzes en er is een sportveld aanwezig waar gevoetbald kan worden', zegt Tijl. Maar daar maakt hij meteen een bedenking bij. 'Het zijn vooral sportieve leerlingen die daar gebruik van maken. Terwijl het net die andere jongeren zijn die moeten gestimuleerd worden.'

Samen bewegen is leuk

Door een CM-Duorun te organiseren wou de school leerlingen op een andere manier aanzetten om te bewegen. 'De CM-Duorun is leuk en ludiek, en toont aan dat bewegen niet altijd prestatiegericht moet zijn', zegt Tijl. 'Omdat je per twee loopt staan samenwerken en mekaar aanmoedigen centraal. En het plezier van samen bewegen wordt extra onderstreept.' En dat viel in de smaak. 'Iedereen die heeft deelgenomen was dolenthousiast. En het was bovendien een goeie manier om als school in de kijker te lopen.'


Wil je met je school ook een CM-Duorun organiseren? Hier vind je alle informatie.