Droom een haalbare droom - Water


Tip 1: Stel niet één groot doel, maar kies meerdere kleine doelen. 

Als je plots van alle dagen één blikje gezoete drank naar alleen maar water gaat, wordt het moeilijk om de gewoonte in te passen in je leven om het te kunnen volhouden. Denk aan kleinere doelen zoals een glas water drinken bij je ontbijt, bij je lunch en avondmaal. Een fles water uitdrinken tijdens je werkdag. Dat helpt je om vol te houden.

Tip 2: Kies haalbare doelen.

Als je uit het niets plots enkel water gaat drinken terwijl je dagelijks een gezoet drankje dronk, is de drempel op zwakke momenten te hoog en de kans dat je snel opgeeft ook veel groter. Kies haalbare doelen zoals één gezoet drankje per week in plaats van elke dag, wissel water af met een licht gezoet drankje, drink om te beginnen een halve liter water in plaats van een anderhalve liter zoals wordt aangeraden.

Tip 3: Maak je doelen heel concreet.

Denk goed na over je dagelijkse keuzes en gewoontes en baseer je hierop om je doelen te formuleren. ‘Ik drink maar één keer per week een gezoet drankje in plaats van water’ is veel makkelijker vol te houden dan ‘ik ga minder gezoete dranken drinken.’

Tip 4: Ga op zoek naar 'triggers'.

Koppel je voornemen aan bestaande gewoontes en rituelen, gebruik ze als triggers. Omdat je deze gewoontes al zonder nadenken uitvoert, zal je ook je nieuwe gedrag makkelijker aanleren. Wil je meer water drinken, neem je dan voor: 'elke keer ik lunch, drink ik eerst een glas water.'


Als je straks je eigen doelen vastlegt, ga dan even na: zijn ze klein, eenvoudig, concreet en gekoppeld aan een trigger?